Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Arab Tahun Tiga
1.
Mata Pelajaran : Bahasa Arab ( Pakaian Saya
Cantik لباسي
الجميل)
2.
Kelas : Tahun 3
Ar-Razi
3.
Tarikh / Hari : 11 Ogos 2014
4.
Masa : 7.30 – 8.30
pagi ( 1 jam )
5.
Bilangan Murid : 32 orang ( 15 lelaki, 17
perempuan )
6.
Tajuk : Pakaian Saya
Cantik [ ayat : Ini (هذا) kasut, kasut baru,
ini tali pinggang, tali pinggang baru, ini seluar,
seluar lama, ini ( هذه) blouse, blouse cantik ]
7.
Pengetahuan Sedia
Ada : Murid-murid telah mengetahui
nama-nama pakaian pada
pelajaran
yang lepas.
8.
Standard Kandungan : 8) Membaca perkataan dan ayat yang mudah
11) Menulis perkataan-perkataan dan ayat-ayat yang mudah
14) Kata nama arah ( اسم إشارة)
9. Standard Pembelajaran : 8.2) Membaca perkataan-perkataan dan
ayat-
ayat dengan bacaan yang betul dan tepat
11.1) Menulis perkataan-perkataan dan
ayat-ayat dengan
tulisan
yang betul
14.1) Mengenal/mengetahui kata nama arah
untuk
dekat (
للقريب) , ini ( هذا – utk lelaki, هذه-
utk perempuan )
10.
Objektif Pembelajaran : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid
dapat :
1) Dapat membaca sekurang-kurangnya tiga
daripada lima
ayat yang dipelajari dengan betul setelah
membuat latihan
2) Dapat membaca sekurang-kurangnya empat
daripada
lima ayat dengan betul selepas
memadankannya dengan gambar
3) Mampu menulis perkataan-perkataan dalam
ayat-ayat
yang dibaca dengan betul selepas latihan menulis
11. Kemahiran Berfikir : Berjaya menyesuaikan ayat yang dibaca dengan gambar
yang dipamerkan
12. Penekanan Kemahiran :
Membaca, Menulis, Mendengar
13. Gabungjalin : Tatabahasa Arab [ Qawaid dan Nahu ] ( هذا , هذه )
14. Penyerapan : Pendidikan Muzik ( Lagu Pakaian Saya )
15. E.M.K : Kreativiti & Inovasi : menulis
perkataan dengan tulisan yang
betul dan cantik
: Teknologi Maklumat : menggunakan aplikasi power
point,
projektor LCD dan pembesar suara (speaker)
:
Keusahawanan : boleh membina jaringan sosial ( murid
boleh berkomunikasi dengan baik
16. Bahan Bantu Mengajar :
Kad imbasan bergambar, kad imbasan perkataan, kad
imbasan ayat, power point, lcd dan pembesar suara
(speaker).
Fasa Pengajaran
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Refleksi/BBM/Nilai Murni
|
Pendahuluan
( 3 minit )
|
Dua Kalimah Syahadah dan Doa :
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا أرحم الراحمين
|
-Murid-murid mengucap dua kalimah
syahadah dan membaca doa sebelum belajar secara beramai-ramai
|
-Guru
memastikan murid-murid bersedia sebelum membaca doa dan dua kalimah syahadah
|
Fasa Persediaan
( 15 minit )
1.0 Pemerhatian
|
Gambar pakaian/ pakaian yang sebenar
-Apakah ini(ما
هذا )?
-Ini kasut(هذا
حذاء )
|
- Guru menunjukkan gambar kasut, tali pinggang, seluar, blouse/
pakaian sebenar dan bertanya kepada pelajar tentang pakaian tersebut
- Beberapa orang pelajar yang terpilih menjawab soalan guru
- Guru mengaitkan dengan pelajaran pada hari ini.
|
Bahan bantu mengajar :
Kad Imbasan Gambar/ pakaian sebenar
Fokus kepada :
Kemahiran Bertutur
|
1.1 Analisis
|
Ayat-ayat untuk didengar dan dibaca
“Mendengar dan membaca”
Ini tali pinggang, tali pinggang lama,
Ini blouse, blouse cantik
|
-Murid mendengar video/audio yang
menunjukkan tentang ayat-ayat yang dipelajari
-Murid membaca ayat tersebut beberapa
kali secara kumpulan, kumpulan kecil dan individu
- Murid membaca ayat yang tertulis di
atas kad
- Murid ditunjukkan gambar pada papan
putih
- Murid diminta memadankan kad imbasan
perkataan dengan gambar yang dipamerkan kemudian membaca ayat tersebut.
|
Fokus kepada :
Kemahiran membaca, mendengar
Bahan bantu mengajar :
Kad ayat, gambar, power point, video, lcd, speaker
Nilai murni :
Kerjasama
|
Fasa Imaginisasi
(25 minit)
2.1 Penjanaan idea
2.2 Sintesis idea
|
“Membaca kemudian Menulis”
Ini kasut, Kasut baru
Ini seluar, seluar lama
-Memberi latihan kepada pelajar
|
-membaca perkataan-perkataan yang dipilih untuk ditulis beberapa
kali dan disiapkan dalam tempoh yang pendek – melatih murid-murid untuk menulis
perkataan-perkataan yang telah dibaca tadi di atas udara/angin
- melatih murid-murid untuk menulis perkataan yang ditunjukkan
kemudian membacanya
- menulis perkataan-perkataan yang tertulis di atas kad pada
papan putih
-Membahagikan murid-murid kepada beberapa kumpulan untuk membuat
aktiviti suaikan dan cari perkataan tersembunyi
|
Fokus kepada :
Kemahiran membaca , menulis
Bahan bantu mengajar :
Kad ayat, kertas, kad imbasan gambar
Nilai :
Kerjasama
|
Fasa Perkembangan
(10 minit)
3.1 Penambahbaikan
3.2 Menilai
|
Pembetulan perkataan-perkataan
“Membetulkan kemudian membaca”
Ini kasut, kasut baru
Ini blouse, blouse cantik
|
-Guru membetulkan penulisan pelajar
dari segi tatabahasa dan ejaannya dan ditunjukkan di hadapan kelas
-Guru meminta beberapa orang pelajar
untuk menulis perkataan-perkataan pada papan putih kemudian di atas kertas
dan mewarnanya dengan berlainan warna mengikut kreativiti
-Guru meminta pelajar keluar ke hadapan
kelas berpasangan , seorang baca dan seorang lagi betulkan kesalahan yang
ada.
-Guru meminta pelajar yang lain untuk
membaca perkataan yang dipamerkan di atas papan putih dengan penulisan yang
salah kemudian mereka membetulkannya
|
Fokus kepada :
Kemahiran membaca, menulis
Bahan bantu mengajar :
Kad imbasan ayat, kad imbasan perkataan, power point
|
4- Fasa Tindakan
(7 minit)
4.1 Pelaksanaan
4.2 Amalan berterusan
|
“Melihat dan membaca”
Ini kasut, kasut baru
Ini tali pinggang, tali pinggang lama
Ini blouse, blouse cantik
“Membincang dan menjawab”
Soalan perbincangan:
1-Adakah ini kasut?
2-Adakah kasut ini baru?
Jawapan :
1-ya, ini kasut
2-ya, ini kasut baru
|
-Guru mempamerkan ‘kasut, tali pinggang, blouse, seluar” dan
membuat perbincangan di antara murid selepas membaca ayat yang dipelajari
tadi
- Guru memberi kerja rumah kepada murid yang mana menulis
perkataan-perkataan yang dipelajari di dalam lembaran kerja dan mewarna
perkataan serta memasukkannya ke dalam cd
|
|
Refleksi kendiri :
Alhamdulillah proses pengajaran dan pembelajaran pada hari ini telah
berjaya. Saya telah
mempamerkan tajuk pelajaran hari ini dengan cara yang berkesan dan
bermakna dengan
menggunakan bahan bantu mengajar yang pelbagai. Contohnya rakaman
ayat-ayat dan
gambar-gambar, kad-kad ayat dan perkataan, power point, lcd, video
dan speaker. Saya
telah menyediakan aktiviti pengajaran yang pelbagai dan menarik
perhatian pelajar serta
mereka dapat melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti pengajaran
pada hari ini. Adapun
kemahiran yang diterapkan dan difokuskan adalah kemahiran membaca
dan menulis di
samping kemahiran mendengar dan bertutur.
Ulasan guru pembimbing :
Ulasan pensyarah :
No comments:
Post a Comment